Copy This Workshop: Navigating intellectual property for designers & artists

Copy this Workshop is an interactive online workshop, hosted by Eric Schrijver, in which you discover the concepts underlying intellectual property (IP)* and how they apply in your practice. How do you get copyright? For what work? And for how long? How does copyright move across mediums, and how far can you go in integrating the work of others? - Because they get copyright too!

Despite its relevance for artists and designers, IP rarely figures in the educational curriculum of art academies. That’s why The Artist and The Others and FASHIONCLASH initiate this workshop and address this gap: it is important to know the rights and obligations of IP as soon as your creative career starts to develop, whether you are still a student or a professional.

*Intellectual property refers to creations of the mind. It encompasses several types of rights, such as copyright, trademarks, patents and designs. Today, all forms of creative work, from visual art to fashion to software to photographs to industrial design to many more, will potentially be protected by intellectual property rights. Owning such a right gives you say in who gets to copy this creation and could generate income. Simultaneously, creative professionals might find their own works re-used in ways they do not like. What are their rights if that happens? Which aspects of artists’ work are protected by copyright? The style, the ideas, the forms? And if there has indeed been a copyright infringement, what are the solutions, practically?

Who is Eric Schrijver?
Eric Schrijver is a Dutch interaction designer, artist and author, born in Amsterdam in 1984. From 2011 to 2017 he was a core member of the graphic design collective Open Source Publishing. Eric is the author of Copy This Book: an artist’s guide to copyright (Onomatopee, 2018).

Who is this workshop for?
If you are a creative professional or recent graduate who wants to gain more information about your professional rights when it comes to copying and being copied, this workshop is a must for you. It’s also quite relevant to artists & designers who want to understand their rights when negotiating with clients, galleries, publishers and distributors.

Practical information

Date: Wednesday 29th of April
Time: 10:00-13:00
Language: EN
Price: €15, - €25,- (including a copy of Copy this book, by post)

Copy this workshop is initiated by The Artist and the Others and FASHIONCLASH and supported by the Municipality of Maastricht & The Province of Limburg.

(NL) UPDATE 2 - KOPPEL SESSION 3: SOCIAL MEDIA WITH INTEGRITY

Wegens omstandigheden zal KOPPEL SESSION 3: SOCIAL MEDIA WITH INTEGRITY niet doorgaan op donderdag 2 april en daarom op een ander moment worden gepland. Houd deze pagina & de social media kanalen van FASHIONCLASH in de gaten voor updates.

(NL) UPDATE: KOPPEL SESSIONS Online Masterclasses

UPDATE: Vanwege de huidige maatregelen van de Nederlandse overheid om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) zoveel mogelijk te beperken zullen de KOPPEL SESSIONS van zowel donderdag- 19 maart, 26 maart en 2 april niet plaatsvinden bij resp. TSH Collab en The Student Hotel in Maastricht, maar willen wij graag alle deelnemers de mogelijkheid bieden om via een online masterclass (via Zoom) deel te nemen.

Hoe werkt dat?
Je meld je aan op de gebruikelijke manier. Na ontvangst van je betaling ontvang je een uitnodiging + instructie hoe deel te nemen aan de online masterclass.

Heb je je aangemeld maar zie je toch liever af van deelname? Neem dan contact op met jessie@fashionclash.nl

 

(NL) FASHIONCLASH presents: KOPPEL SESSIONS - Bouw aan jouw merk identiteit

Na een aantal succesvolle workshops in 2018 bundelt FASHIONCLASH opnieuw de krachten met Monika Turczyn van KOPPEL. Tijdens 3 verschillende KOPPEL SESSIONS – korte masterclasses van ± 1,5 uur - ga je aan de slag met de thema’s strategie, fotografie en social media om te kunnen bouwen aan jouw (online) merk identiteit. 

  • KOPPEL SESSION 1: YOUR BRAND IS NOT A LOGO
    Leer jouw waarden te bepalen – waar sta je voor als merk?

  • KOPPEL SESSION 2: DEVELOPING A BRAND CHARACTER
    Creëer een heldere visuele identiteit door middel van de juiste beeldtaal

  • KOPPEL SESSION 3: SOCIAL MEDIA WITH INTEGRITY
    Start met jouw eigen onlinestrategie met de inzet van social media

Wie is Monika Turczyn?
Met een achtergrond in strategie, grafisch ontwerp en fotografie, is Monika Turczyn een artdirector met een breed scala aan creatieve talenten. Ze verhuisde in 2010 naar Engeland, waar ze afstudeerde als grafisch ontwerper aan de Lincoln School of Design. Daarna heeft ze in Arnhem haar ArteZ Fashion Master afgerond, met als specialisatie ‘Futurising’. Ze werkte vervolgens als visuele communicatiestrateeg, artdirector, social media- en webshop manager voor hoog segment modewinkels en merken. Zo stond ze aan het creatieve roer tijdens de realisatie van de PL-Line webshop, een van Nederlands meest invloedrijke high-end modewinkels., waar ze als e-commerce manager verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de unieke online signatuur van PL-Line. Momenteel is Monika mede-eigenaar en oprichter van creatieve studio ‘KOPPEL’.

Voor wie zijn deze KOPPEL SESSIONS?
Student, starter of al iets langer bezig - zelfstandig of in loondienst- en werkzaam als ontwerper of maker. Werk je in retail? Ook voor jou is deelname interessant!

Praktische info

KOPPEL SESSION 1: YOUR BRAND IS NOT A LOGO
Datum:
donderdag 19 maart
Tijd: 16:00 – 17:30
Locatie: TSH Collab, Sphinxcour 9a (Ingang EIFFEL NOORD)

KOPPEL SESSION 2: DEVELOPING A BRAND CHARACTER
Datum:
donderdag 26 maart
Tijd: 16:00 – 17:30
Locatie: Auditorium @ The Student Hotel Maastricht, Sphinxcour 9a  

KOPPEL SESSION 3: SOCIAL MEDIA WITH INTEGRITY
Datum:
donderdag 2 april
Tijd: 16:00 – 17:30
Locatie: Auditorium @ The Student Hotel Maastricht, Sphinxcour 9a

Taal: NL
Prijs: €10,- per KOPPEL SESSION. Neem je deel aan 2 KOPPEL SESSIONS dan ontvang je €2,50 korting (je betaalt €17,50).  Neem je deel aan 3 KOPPEL SESSIONS dan ontvang je €5,- korting (je betaalt €25,-).

Let op: je ontvangt deze korting na je aanmelding. Het kortingsbedrag wordt na bevestiging van jouw aanmelding binnen 1 werkdag gerestitueerd op dezelfde manier als je je betaling hebt voldaan.

FASHIONCLASH organiseert deze masterclasses in het kader van het Fashion House project. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Maastricht en Provincie Limburg. Met dank aan The Student Hotel & TSH Collab, Maastricht.

(NL) Hoe kan ik duurzaam ondernemen in de mode industrie?

FH-event-format-2020-Eventbright.png

- This workshop is in Dutch-

In 2020 zullen er opnieuw verschillende workshops en masterclasses georganiseerd worden door FASHIONCLASH in kader van het Fashion House project.

Hoe gaan duurzaamheid en succesvol ondernemerschap samen in de mode industrie? Awearness Fashion geeft je tijdens deze workshop van ± 1,5 uur een aantal inspirerende voorbeelden maar laat je vooral zelf nadenken. Aan bod komen onder andere de relatie met je (potentiële) klanten; hoe spreek je nieuwe klanten aan en hoe creëer je een langdurige relatie met ze? Daarnaast duik je dieper in op innovatie. Door slim te ontwerpen draag je al vanaf het begin bij aan een duurzame levenscyclus van je creaties. Daarnaast kun je innovatieve toepassingen gebruiken voor je eigen locatie, je afvalstromen en het end-of life moment van je kleding. Ook tijdens het aankoopproces van de klant, de customer journey, kun je innovatieve producten inzetten. Na een korte presentatie ga je zelf aan de slag met de genoemde onderwerpen. Tenslotte ga je gezamenlijk met de andere deelnemers van gedachten wisselen en vragen en oplossingen bespreken.

Datum: vrijdag 24 januari 2020
Tijd: 14.00 - 15.30
Locatie: Auditorium @ The Student Hotel Maastricht, Sphinxcour 9a
Taal: NL
Prijs: € 10,- , inclusief koffie/thee

Awearness Fashion zet zich al ruim tien jaar in voor meer bewustwording en duurzame keuzes in de mode industrie. Oprichters Jeannette Ooink en Wilma Mulder organiseren modeshows, fashion cafés, workshops en lezingen voor consumenten, onderwijs, ontwerpers en retail.

www.awearness-fashion.nl

FASHIONCLASH organiseert deze workshop in het kader van het Fashion House project. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Maastricht en Provincie Limburg. Met dank aan The Student Hotel Maastricht.